måndag 18 juni 2012

ORO, LÄMNA MITT SINNE

Fly, fly  undan, varthän, varför?
Flykten undan fiender som finns inom mig, hur kan jag fly undan det som inte finns?

Vem är du min rädsla? Varför hemsöker du mig, natt efter natt? Varför kan du inte låta mig vila i ro i min bädd? Varför, varför lämnar du mig inte? ORO, lämna min bädd, mitt sinne. Låt mig sova lugnt, låt mig vakna till gryningens ljus, låt mig se solen stiga upp i öster. Lämna mig, du Oro, låt mig få vila trygg i min bädd.

Fly, fly, varför skall jag fly från något som inte finns? Ångesten i mitt bröst skall förbytas i glädje, och kärlek skall råda i hjärtat.

Ta min hand och led mig, Herre. Lämna mig inte här bland mina fiender, i en trakt jag ej känner igen.

Herre, Herre, ta min hand och för mig härifrån. För mig hem igen, Herre. Så som du lovat mig.

Du lovade att leda mig, att bära mig när jag dignar. Din är dagen, tiden. Lämna mig inte ensam.

Blott Du är med mig känner jag mig trygg. Blott Du finns nära mig, kan jag sova lugnt om natten. Ta min hand Herre, låt mig ledas av Dig, var mitt ljus, var mina fötters stav.

Visa mig vägen från mina fienders land, hem igen, till den boning du berett åt mig.

Herre, lämna mig inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar